سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دهان و دندان

نگهداری زیتون در بشکه های مواد شیمیایی!

نبود صنایع تبدیلی در طارم به عنوان یکی از قطبهای تولید زیتون ایران همواره به عنوان مشکلی اساسی مطرح بوده اما اکنون مشکل به حدی حاد شده که در برخی از کارگاهها و انبارهای منطقه زیتونها را در بشکه های اسید و حاوی مواد شیمیایی نگهداری می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، بی شک شهرستان طارم به عنوان منطقه ای که بیش از 40 درصد محصول زیتون کشور را تولید می کند به علت عدم برخورداری مناسب از امکانات و صنایع تبدیلی همواره در زمینه عرضه مناسب محصولات تولیده شده دچار مشکلاتی شده است که روند موجود باید اصلاح شود.
جواد تاراسی مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان زنجان با تائید این خبر گفت: بشکه های استفاده شده برای نگهداری زیتون، مختص حمل مواد شیمیایی است و طی بررسی های اولیه، نباید از این بشکه ها استفاده شود.
جواد تاراسی افزود: طبق بررسی های به عمل آمده، این بشکه ها با قیمت پایین از استانهای قزوین و سمنان وارد منطقه طارم شده و کشاورزان به صورت گسترده برای نگهداری از زیتون از آنها استفاده می کنند.
وی ادامه داد: طی سالیان گذشته استفاده از این بشکه ها به کرات صورت می گرفت اما تاکنون کسی در رابطه با مضرات آن تحقیق نکرده است و سازمان محیط زیست نیز با جدیت پیگیر این مسئله شده و تا زمان حصول نتیجه پیگیری ها را ادامه خواهد داد.
این بشکه های آبی رنگ با قیمتهای پایین به کشاورزان فروخته می شود، در حالی که قیمت بشکه های مخصوص نگهداری زیتون، حدود 14 برابر این بشکه هاست و به همین دلیل کشاورزان ترجیح می دهند بدون توجه به خطرات بهداشتی و تنها به دلیل پایین بودن قیمت، این بشکه ها را خریداری کنند. این در حالی است که هیچ گونه نظارتی نیز از سوی مسئولان مربوطه در این زمینه صورت نمی گیرد.
این بشکه ها حاوی مواد شیمیایی، اسید و مواد سلولزی بوده و حتی بر روی آنها نیز درج شده است که پس از انتقال به کارخانه و خالی کردن مواد داخل آن، به دلیل خطرات بسیار زیادی که دارد باید معدوم شود.
اما به نظر می رسد این بشکه ها توسط برخی افراد سودجو به طارم به عنوان مرکز اصلی تولید زیتون استان آورده می شود و سپس به قیمتهای بسیار نازل فروخته می شود.
میزان اسید بالای این بشکه ها به حدی است که به هیچ عنوان با شسته شدن از بین نمی رود و حتی معدوم کردن آن نیز از دستورالعملهای خاصی پیروی می کند. اما اینکه این بشکه ها توسط چه کسانی آورده و به کشاورزان فروخته می شود، هنوز مشخص نشده و هیچ ارگان یا نهاد خاصی نیز مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته است.
سایر شرایط نگهداری زیتون در برخی از مکانهایی که زیتون استحصال می شود، بسیار نامناسب است و لازم است در این زمینه مسئولان ذیربط وارد عمل شده و اقدامات موثری انجام دهند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم نیز نگهداری زیتون در برخی کارگاه ها در بشکه های آبی رنگ (مواد شیمیایی) را رد نکرد و گفت: از سطح شش هزار و 200 هکتار باغات بارده منطقه، حدود 28 هزار تن محصول سبز زیتون برداشت می شود.
مسعود زنگنه با بیان اینکه نگهداری زیتون در بشکه های آبی رنگ در کل کشور عمومیت دارد، افزود: این مسئله مختص به زنجان نیست و در همه مناطق کشور وجود دارد.
این در حالیست که استفاده از این بشکه ها می تواند آثار بسیار نامطلوب و جبران ناپذیری را بر روی سلامت انسان بگذارد و در این میان علت سکوت و عدم واکنش مسئولان امر جای سوال دارد.
به هر روی انتظار می رود مسئولان امر در استان و کشور برای رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع اقدام کنند و با اختصاص بودجه ای برای کمک به کشاورزان در تهیه ظروف مخصوص نگهداری زیتون و ایجاد کارخانه ها و صنایع تبدیلی مانع بروز مشکلات عدیده ای برای هموطنان شوند.
بی شک ایجاد صنایع تبدیلی، از ضرورت های اساسی توسعه کشاورزی شهرستان طارم است و در استمرار تولید و ارزش افزوده محصولات نقش مهم و موثری دارد زیرا با توجه به پتانسیل های شهرستان طارم در تولید 70 نوع محصول زراعی و باغی، فراهم آوردن بستر مناسب برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی ضروری بنظر می رسد.
شهرستان طارم، به لحاظ وسعت باغات بارور و تولید محصول زیتون ازجایگاه برتری در کشور برخوردار است و نزدیک به 40 درصد زیتون ایران در این شهرستان تولید می شود. وسعت باغات زیتون این شهرستان در سال 71 قریب به یک هزار و 230 هکتار بود که با اجرای طرح اصلاح و توسعه و طرح طوبی، این میزان به بیش از 13 هزار و 400 هکتار رسید.
در حال حاضر کشت و تولید زیتون در 28 استان کشور انجام می شود که شهرستان طارم استان زنجان نیز با بیش از70 روستا، یکی از این مناطق به شمار می آید.

منبع: سایت تابناک
با تشکر از آقای نصیری